Opony do BMW serii 3 – jak zmieniał się rozmiar gum w kolejnych generacjach „trójki”
Kolejne generacje poszczególnych modeli wprowadzają wiele zmian. Jedną z nich jest też rozmiar opon – zwiększanie się szerokości i średnicy ogumienia może dać dobry pogląd na to, jak zwiększały się również osiągi modelu w kolejnych generacjach. Pierwsza odsłona BMW serii 3 E21 z 1975 roku korzystała z malutkich kółeczek wyposażonych w opony 185/70 R13. Porównując to z oponami stosowanymi w dzisiejszych „trójkach” doskonale widać, że zmieniło się całkiem sporo.
Spis treści
Trójki rosły, a wraz z nimi rosły ich opony
W drugiej generacji serii 3 – E30 wprowadzonej w 1982 roku, rozmiar 185/70 R13 zachował się jedynie w najsłabszej wersji 315 74 KM. Wszystkie mocniejsze odmiany – zaczynając od 316 89 KM i na 325ix 168 KM kończąc, otrzymały fabrycznie opony czternastki w rozmiarach 195/65 R14 lub 175/70 R14 w zależności od konkretnej wersji silnikowej. W M3 E30 rozwijającym moc 197 KM zastosowano natomiast 205/55 R15, a odmiany M3 EVO o mocy ponad 200 KM poruszały się na oponach 225/45 R16. Dawne rozmiary wyszły już z powszechnego użytku. Nawet opony stosowane wówczas w M3 uchodzą dzisiaj za niewielkie. W nowszych generacjach BMW nawet modele o niższej mocy korzystają z większych opon – można to sprawdzić, przeglądając opony do BMW na sklepopon.com.
Już BMW E36 z 1990 roku miało koła o wielkości porównywalnej z M3 wcześniejszej generacji – nawet podstawowa wersja 316 i o mocy 98 KM zjeżdżała z taśm fabryki na kołach z oponami 205/60 R15, ale ten sam rozmiar montowano też w pozostałych wersjach aż do 328i 190 KM. Osiągi BMW M3 E36 wzrosły na tyle, że postawiono na różne rozmiary: z przodu – 225/45Z R17 i z tyłu – 245/40Z R17, aby lepiej wykorzystać potencjał jezdny samochodu. Mimo to wciąż są to rozmiary stosowane obecnie w dużo słabszych autach – M3 E36 w zależności od wersji rozwijało 282- 321 KM.
Kolejne generacje przynosiły coraz więcej opcji
Wraz z BMW E46 marka urozmaiciła nieco bardziej wybór rozmiarów opon. Przeglądając opony do BMW E46 widać, że w słabszych odmianach od 316Ci do 320i oraz w dieslu 320D pojawiły się węższe koła 195/65 R15. Mocniejsze odmiany miały natomiast rozmiar 205/55 R16, który do dzisiaj pozostaje najpopularniejszy wśród aut osobowych. W 3-litrowych wersjach E46 jak 330i czy 330D pojawiły się koła siedemnastki z oponami 205/50Z R17. M3 E46 miało natomiast z przodu opony 225/45 R18, a z tyłu 255/40 R18 – i tu zaczynają się rozmiary, które zaczynają robić wrażenie nawet dzisiaj.
Wraz z BMW serii 3 generacji oznaczonej symbolem E90 zrezygnowano z opon 15-calowych. W efekcie standardowym rozmiarem stał się 205/55 R16. Większe koła 225/45 R17 stały się natomiast standardem w dieslach 325D, wsadzono je również do trzylitrowych diesli i silników benzynowych – ten rozmiar był montowany fabrycznie nawet w najmocniejszych 335i i 335D, które znacznie przewyższały mocą pierwsze generacje M3. M3 generacji E90 otrzymało natomiast koła 18-calowe, tak jak jego poprzednik. Jednak w tym wypadku urosła nieco szerokość ogumienia – na przód trafiły opony 245/40 R18, a na tył 265/40 R18.
W ostatnich generacjach serii 3 rozmiar opon nie zmieniał się już tak mocno – przynajmniej w przypadku najsłabszych odmian
W dwóch ostatnich generacjach zmiany rozmiaru opon nie są już tak wyraźne, jak wcześniej. Seria 3 oznaczona kodem F30 ma fabryczny rozmiar 205/60 R16, a w mocniejszych wersjach 225/50 R17 lub 225/55 R17. W najnowszej odsłonie modelu – G20 – początkowo również postawiono na te rozmiary. Jednak wraz z modernizacjami, jakie przeszło BMW G20, zrezygnowano z montażu rozmiaru 205/60 R16, a modele po faceliftingu wyposażano oryginalnie w 225/50 R17 lub w łączony rozmiar 225/45 R18 z przodu i 255/40 R18 z tyłu. W przypadku najmocniejszych odmian w opcji fabrycznej pojawiły się również większe opony – jak np. 225/40 R19 na przód i 255/35 R19 na tył w 330i. W M3 zaczęto stosować nawet potężne 20-calowe koła.
Zwiększający się rozmiar opon w BMW serii 3 doskonale obrazuje, jak wzrastały jego osiągi. Widać to szczególnie na przykładzie mocniejszych odmian – pierwsze M3 korzystały z opon 15- i 16-calowych, podczas gdy najnowsze odsłony wymagają 19 i 20 cali. Oczywiście w nawet w wersjach o mniejszej mocy można zawsze założyć większy rozmiar z dostępnych opcji rozmiarów alternatywnych. Jednak opony montowane fabrycznie, choć są mniejsze, to muszą spełniać odpowiedni standard bezpieczeństwa i oferować wystarczające osiągi. Ich rozmiar nie rośnie aż tak szybko, jak parametry silników, przez co dzisiejsze 16- i 17-calowe gumy muszą mierzyć się z nawet większą mocą, niż gdy były montowane w pierwszych generacjach M3.
Artykuł partnera