Advertise Image

BMW R1100RS dane techniczne

BMW R 1100RS (1994 – 2000) – dane techniczne i specyfikacja



BMW nigdy nie było kojarzone z produkcją sportowych motocykli o ekstremalnych osiągach. Skupiało się raczej na maszynach turystycznych. W latach dziewięćdziesiątych jednak udało się marce z Bawarii zapełnić lukę między tymi dwiema koncepcjami. Najlepszym przykładem tej nowej filozofii jest model R 1100RS – najbardziej rzucający się w oczy spośród nowej generacji motocykli BMW.

R 1100RS to wyraźne odejście od wieloletnich tradycji firmy. Od lat 30. XX wieku BMW produkowało dwucylindrowe silniki typu bokser z dwoma zaworami na cylinder, uruchamianymi za pomocą popychaczy. Wraz z premierą R 1100RS, jednostka napędowa tego typu wkroczyła w nowoczesność. Nadal chłodzony powietrzem, silnik zyskał cztery zawory na cylinder, których wałki rozrządu napędzane są paskami z wału korbowego.

Kolejną zmianą było zastąpienie klasycznych gaźników Bing – niegdyś znaku rozpoznawczego silników typu Boxer – nowoczesnym elektronicznym wtryskiem paliwa. BMW R 1100RS jest pierwszym bokserem wyposażonym w to rozwiązanie, co czyni go przełomowym modelem w historii marki.

BMW R 1100RS – dane techniczne

Marka i modelBMW R 1100RS
Lata produkcji1994–2000
SilnikCzterosuwowy, dwucylindrowy przeciwsobny Boxer, 4 zawory na cylinder
Pojemność1085 cm³ / 66,2 cali³
Średnica cylindra x skok tłoka99 x 70,5 mm
Układ chłodzeniaChłodzony powietrzem/olejem
Stopień sprężania10,7:1
SmarowanieMokra miska olejowa
ZasilanieWtrysk paliwa
ZapłonElektroniczny zapłon MA 2.2 Bosch Motronic
Alternator12 V 700 W
Świeca zapłonowaBosch, FR6 DDC
RozruchElektryczny
Moc maksymalna67.1 kW / 90 KM przy 7250 obr./min
Moc na tylnym kole60.4 kW / 81 KM przy 6900 obr./min
Maksymalny moment obrotowy95 Nm / 9.7 kgf-m / 69 lb-ft przy 5500 obr./min
SprzęgłoSuche, jednotarczowe
Skrzynia biegów5-biegowa
Napęd końcowyWał kardana
Przełożenia biegów1. 4.16 / 2. 2.91 / 3. 2.13 / 4. 1.74 / 5. 1.45:1
Przełożenie tylnego koła1:2.81
RamaStalowa
Zawieszenie przednieTelelever z centralnym amortyzatorem i sprężyną o liniowej charakterystyce, amortyzator gazowy dwururowy
Skok zawieszenia przód120 mm / 4.7 cala
Zawieszenie tylneWahacz Paralever z napędem wałem, amortyzator gazowy jednotubowy, regulowane tłumienie odbicia
Skok zawieszenia tył125 mm / 4.9 cala
Hamulce przednie2 tarcze ∅305 mm, 4-tłoczkowe zaciski
Hamulce tylnePojedyncza tarcza ∅276 mm, zacisk 2-tłoczkowy
Opona przednia120/70-17
Opona tylna160/60-18
WymiaryDługość: 2175 mm / 85.6 cala
Szerokość: 920 mm / 36.2 cala
Wysokość: 1286 mm / 50.6 cala
Rozstaw osi1485 mm / 58.5 cala
Wysokość siedzenia780 mm / 30.7 cala
Prześwit153 mm / 6.2 cala
Masa bez płynów (sucha)239 kg / 526 funtów
Masa z płynami (mokra)268 kg / 590.8 funtów
Pojemność zbiornika paliwa22 litry / 5.8 gal (US)
Średnie zużycie paliwa6,0 l/100 km / 16,6 km/l / 39,0 mpg (US)
Hamowanie 60 km/h – 013,5 m / 44,3 stopy
Hamowanie 100 km/h – 040,0 m / 131 stóp
1/4 mili (start zatrzymany)12,1 s / 177,5 km/h / 110,3 mph
Prędkość maksymalna218,7 km/h / 135,9 mph

Zawieszenie w BMW R 1100RS

Innowacyjny system przedniego zawieszenia Telelever w modelu R 1100RS to przełomowy krok naprzód dla niemieckiej marki. Podobnie jak Yamaha, eksperymentująca z alternatywnymi rozwiązaniami, BMW wybrało własne, odważne podejście do tego wyzwania.

Zawieszenie telelever w BMW R 1100RS

Problem polega na konieczności oddzielenia funkcji układu kierowniczego od zawieszenia przedniego koła. W tradycyjnych widelcach teleskopowych podczas hamowania dochodzi do ich znacznego ugięcia, co wpływa na geometrię kierownicy i ogranicza skuteczność tłumienia nierówności – znaczna część skoku zawieszenia wykorzystywana jest już na samym początku hamowania.

Yamaha rozwiązała ten problem w modelu GTS 1000, stosując centralne sterowanie w piaście koła. BMW wybrało bardziej konwencjonalne, ale sprytne podejście. W R 1100RS pozostawiono klasyczne widelce teleskopowe, jednak odpowiadają one wyłącznie za kierowanie motocyklem. Funkcję zawieszenia przejmuje oddzielny wahacz współpracujący z centralnym amortyzatorem – to właśnie kluczowy element systemu Telelever.

Zawieszenie w BMW R 1100RS obsługiwane jest przez pojedynczy amortyzator, przymocowany bezpośrednio do główki ramy. Uruchamia go specjalny wspornik w formie wahacza, który łączy teleskopowe widelce z podwoziem. Same widelce pełnią wyłącznie funkcję prowadzenia – służą jako ślizgacze, łączące przednie koło z ramą. Kluczowe obciążenia zawieszenia przejmuje właśnie wahacz, aktywujący amortyzator.

BMW R 1100RS z 1993 roku

Dzięki takiemu rozwiązaniu układ kierowniczy został całkowicie oddzielony od zawieszenia, co skutecznie eliminuje zjawisko „nurkowania” przodu motocykla podczas intensywnego hamowania. System ten, choć prostszy konstrukcyjnie niż rozwiązanie zastosowane w Yamaha GTS 1000, okazuje się równie skuteczny – a zdaniem wielu użytkowników nawet bardziej efektywny. Telelever poprawia wyczucie drogi i precyzję prowadzenia, jednocześnie zachowując klasyczny wygląd widelców teleskopowych, co jest ważne dla konserwatywnych klientów marki.

R 1100RS to jednak nie tylko nowoczesne zawieszenie i unowocześniony silnik Boxer. BMW zaprojektowało ten motocykl jako wszechstronną maszynę sportowo-turystyczną, z naciskiem na komfort i łatwość obsługi. Wśród przyjaznych dla użytkownika rozwiązań znajdują się m.in. regulowana wysokość siedzenia, kierownicy oraz przedniej szyby, co pozwala dopasować ergonomię do indywidualnych preferencji kierowcy. Dla osób planujących dalsze wyprawy dostępny jest opcjonalny twardy bagażnik.

Pojemność zbiornika paliwa i spalanie w BMW R 1100RS

Zbiornik paliwa o pojemności 5 galonów (około 19 litrów) w połączeniu ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 45 mil na galon (ok. 5,2 l/100 km) pozwala pokonać dystans ponad 200 mil na jednym tankowaniu. R 1100RS zapewnia przy tym wystarczająco dużo przestrzeni bagażowej, by podróż była wygodna również na dłuższych trasach.

Pojemność baku w BMW R 1100RS

Waga R 1100RS

BMW R 1100RS gotowy do jazdy waży 261 kg, co oznacza, że potrzebuje skutecznych hamulców. Z przodu zastosowano parę tarcz hamulcowych o średnicy 305 mm, współpracujących z czterotłoczkowymi zaciskami. Motocykl wyposażono również w doskonały, firmowy układ przeciwblokujący ABS, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo. Układ hamulcowy działa bardzo skutecznie i daje kierowcy pełne poczucie kontroli.

Moc silnika i prędkość maksymalna

Silnik generuje moc 95 KM, co pozwala R 1100RS osiągać prędkość maksymalną do 135 mil na godzinę (ok. 217 km/h). Jego prawdziwą zaletą jest jednak zdolność do utrzymywania trzycyfrowej prędkości przez długie godziny – to motocykl stworzony do szybkiego, komfortowego pokonywania dużych dystansów.

Prędkość maksymalna w BMW R 1100RS

BMW stworzyło nowoczesny motocykl, który przypadnie do gustu tradycjonalistom szukającym świeżości i innowacji. Choć R 1100RS nie jest najszybszą maszyną na rynku, imponuje ogólną sprawnością i charakterystyczną dla bawarskiej marki cechą – niekonwencjonalnym podejściem do konstrukcji i technologii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *