BMW X1 F48 (2015-2022) – jaki silnik wybrać?
Druga generacja BMW X1 (oznaczona fabrycznie jako F48) przyniosła ze sobą rewolucyjne zmiany w stosunku do poprzednika. Zamiast klasycznego, wzdłużnego układu napędowego z domyślnym napędem na tył i silnikami R6, producent postawił na konstrukcję poprzeczną, przedni napęd i nowoczesne, mniejsze jednostki. Czy to oznacza, że X1 stracił swoją „bawarską” duszę? Sprawdźmy, które silniki w używanej F48 są najlepszym wyborem.
Spis treści
Przegląd silników w BMW X1 F48
Silniki benzynowe i hybrydy
BMW zastosowało w X1 F48 dwa rodzaje benzynowych silników turbodoładowanych:
- 1.5 B38 (3-cylindrowy) – dostępny w wersjach:
- sDrive18i (136/140 KM) – podstawowa wersja, oferowana z manualną (6-biegową) lub automatyczną skrzynią (6- lub 7-biegową DCT).
- BMW X1 F48 xDrive25e (220 KM) – hybryda plug-in, która łączy silnik 1.5 z elektrycznym napędem tylnej osi.
- 2.0 B48 (4-cylindrowy) – mocniejsze warianty:
- sDrive/BMW X1 F48 xDrive20i (178/192 KM) – napęd przedni lub AWD, skrzynia automatyczna (7-biegowa DCT lub 8-biegowy automaty).
- xDrive25i/28i (231 KM) – najszybsza wersja benzynowa, tylko z napędem 4×4 i 8-biegowym automatem.
Spalanie i osiągi:
- 1.5 sDrive18i – ok. 8-9 l/100 km (w praktyce).
- 2.0 sDrive20i – ok. 8-10 l/100 km.
- Hybryda xDrive25e – 2-3 l/100 km (przy regularnym ładowaniu).
Czy warto?
Silniki benzynowe w X1 są nowoczesne i niezawodne, ale ich spalanie nie jest oszałamiająco niskie. Najbardziej ekonomicznym wyborem jest hybryda xDrive25e, ale tylko jeśli mamy możliwość ładowania baterii.
Silniki wysokoprężne
Wersje Diesla cieszą się większą popularnością w Europie ze względu na niższe spalanie i lepszy moment obrotowy.
- 1.5 B37 (3-cylindrowy) – tylko sDrive16d (116 KM) – najtańsza wersja, ale mało dynamiczna.
- 2.0 B47 (4-cylindrowy) – dostępne warianty:
- sDrive/BMW X1 F48 xDrive18d (150 KM) – dobry kompromis między mocą a oszczędnością.
- sDrive/BMW X1 F48 xDrive20d (190 KM) – najbardziej uniwersalny wybór.
- BMW X1 F48 xDrive25d (231 KM) – najszybszy Diesel, tylko z automatem i napędem 4×4.
Spalanie i osiągi:
- 1.5 sDrive16d – 5-6 l/100 km.
- 2.0 sDrive18d – 5-7 l/100 km.
- 2.0 xDrive20d – 6-8 l/100 km.
Czy warto?
Jeśli zależy nam na oszczędności, najlepszym wyborem będzie sDrive18d lub sDrive20d. Wersje z napędem 4×4 są bardziej uniwersalne, ale droższe w utrzymaniu.
Jaki silnik wybrać do BMW X1 F48? Podsumowanie
- Dla oszczędnych i jeżdżących głównie po mieście:
- 1.5 sDrive18i (benzyna) – jeśli nie robimy dużych przebiegów.
- 2.0 sDrive18d (Diesel) – jeśli pokonujemy więcej kilometrów.
- Dla szukających kompromisu między mocą a ekonomią:
- 2.0 sDrive20i (benzyna) – dynamiczniejszy niż 1.5, ale wciąż względnie oszczędny.
- 2.0 sDrive/xDrive20d (Diesel) – najlepszy wybór dla większości użytkowników.
- Dla fanów sportowej jazdy:
- xDrive25i (benzyna, 231 KM) – najszybsza wersja benzynowa.
- xDrive25d (Diesel, 231 KM) – mocny i oszczędny, ale droższy w utrzymaniu.
- Dla ekologicznych kierowców:
- xDrive25e (hybryda plug-in) – idealna, jeśli mamy dostęp do ładowania.
Na co uważać przy zakupie używanego X1 F48?
- Silniki benzynowe – mogą spalać olej, czasem problemy z filtrem GPF.
- Silniki Diesla – warto sprawdzić stan łańcucha rozrządu i wtryskiwaczy.
- Napęd 4×4 (xDrive) – w starszych egzemplarzach może generować dodatkowe koszty.
Podsumowanie
BMW X1 F48 to udany kompaktowy SUV, który łączy w sobie przestronność, komfort i dobre osiągi. Jeśli szukasz oszczędnego auta do codziennej jazdy, wybierz 2.0 sDrive18d. Jeśli wolisz mocniejszy silnik, postaw na xDrive20d lub xDrive25i. Hybryda xDrive25e to ciekawa opcja, ale tylko pod warunkiem, że możesz regularnie ładować baterię.
Ostateczny wybór zależy od Twoich potrzeb – każdy silnik w X1 ma swoje zalety!