Advertise Image

Przyszłość akumulatorów samochodowych

Poradnik iParts.pl. Przyszłość akumulatorów samochodowych. Czy czeka nas rewolucja w dziedzinie zasilania elektrycznego aut?



Świat stawia dziś powszechnie na ekologię i efektywność. Tak samo i w motoryzacji, w której hasła te stają się coraz ważniejsze. Widać to m.in. na przykładzie akumulatorów, które odgrywają kluczową rolę nie tylko w przypadku elektromobilności. Baterie samochodowe wciąż przede wszystkim zasilają auta z napędem spalinowym, a ponieważ technologia ich produkcji nieustannie ewoluuje, zdajemy się stać u progu znaczących zmian. Jakich dokładnie? Co czeka nas już za kilka lat? Jakie innowacje w dziedzinie akumulatorów zmienią oblicze motoryzacji?

Akumulatory do chwili obecnej. Jak wygląda stan technologii akumulatorów samochodowych na rok 2025?

Zanim spojrzymy w przyszłość, warto krótko podsumować, gdzie jesteśmy obecnie. A obecnie jesteśmy w świecie, w którym królują akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion), dostępne w następujących wariantach:

  • NMC (nikiel-mangan-kobalt),
  • NCA (nikiel-kobalt-aluminium),
  • LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe).

Każdy z tych podtypów akumulatorów litowo-jonowych ma swoje wady i zalety. Różnią się między sobą gęstością energii, żywotnością, bezpieczeństwem i kosztami produkcji. Akumulatory kwasowo-ołowiowe, choć wciąż obecne zwłaszcza w starszych pojazdach, ustępują powoli miejsca nowocześniejszym rozwiązaniom. Niestety to, co obecnie uznajemy powszechnie za nowoczesne technologie, ma swoje dość istotne ograniczenia. Przede wszystkim chodzi tu o:

  • czas ładowania – wciąż dość długi,
  • pojemność – stanowiącą wyzwanie dla niektórych kierowców,
  • koszty produkcji i wpływ na środowisko naturalne – wymagające dalszej optymalizacji.

Właśnie dlatego branża cały czas pracuje nad nowymi rozwiązaniami, które dadzą nam jeszcze lepsze akumulatory samochodowe. Co to za rozwiązania?

Nadchodzące innowacje w technologii akumulatorów. Czego możemy spodziewać się już wkrótce?

W dziedzinie akumulatorów przyszłość zdaje się rysować w naprawdę jasnych barwach. Laboratoria na całym świecie pracują nad nowymi technologiami obiecującymi nam prawdziwą rewolucję w dziedzinie akumulatorów. Takimi rozwiązaniami, które mogą realnie zmienić motoryzację (i nie tylko) są:

  • akumulatory ze stałym elektrolitem (Solid-State Batteries) – zamiast ciekłego elektrolitu zawierają materiał stały, co ma znacząco zwiększyć bezpieczeństwo ich użytkowania (mniejsze ryzyko pożaru), gęstość energii (większy zasięg), a także skrócić czas ładowania. W ich przypadku wyzwaniem pozostaje nadal optymalizacja procesu produkcji i obniżenie kosztów;
  • akumulatory litowo-siarkowe (Li-S) – ich producenci obiecują jeszcze wyższą gęstość energii niż w przypadku akumulatorów litowo-jonowych, wykorzystując w procesie produkcji tańsze i bardziej dostępne surowce. Problem stanowi jednak ich krótsza żywotność i mniejsza stabilność;
  • akumulatory litowo-metalowe – ten typ baterii charakteryzuje się bardzo wysoką gęstością energii, co przekłada się na jeszcze większy potencjalny zasięg pojazdów elektrycznych. Prace nad poprawą ich bezpieczeństwa i żywotności cały czas trwają;
  • akumulatory sodowo-jonowe (Na-Ion) – te baterie wykorzystują sód, pierwiastek nieporównywalnie łatwiej dostępny niż lit, co potencjalnie wielokrotnie obniży koszty produkcji akumulatorów. Wciąż ich wadą jest jednak niższa gęstość energii w porównaniu do akumulatorów litowo-jonowych.

Warto również wspomnieć o czymś, co określane jest mianem superkondensatorów lub ultrakondensatorów. Urządzenia te nie są typowymi akumulatorami, charakteryzują się jednak naprawdę ultrakrótkim czasem ładowania i rozładowywania, a przy tym posiadają bardzo dłużą żywotność. Niestety, mają też wyraźnie niższą gęstość energii. Bardziej niż zamienniki, superkondensatory mogłyby być stosowane jako uzupełnienie akumulatorów samochodowych, służąc np. do odzyskiwania energii podczas hamowania. Z czymś podobnym mamy już do czynienia w przypadku systemu rekuperacji, który odzyskuje energię kinetyczną podczas hamowania i przekształca ją w energię elektryczną, doładowując właściwy akumulator. Współpraca akumulatorów z hamulcami w ogóle staje się coraz „gorętszym” tematem, dlatego warto być na bieżąco w przypadku każdej z tych dziedzin. Między innymi z tego powodu pierwszy numer Magazynu iParts.pl poświęciliśmy właśnie hamulcom – magazyn do pobrania pod adresem https://www.iparts.pl/magazyn.

Wpływ nowych technologii na rynek motoryzacyjny. Jak przełoży się to na codzienną eksploatację samochodów?

Wprowadzenie nowych technologii akumulatorowych będzie miało niewątpliwy wpływ na rynek motoryzacyjny, przekładając się na:

  • zwiększenie zasięgu aut elektrycznych,
  • skrócenie czasu ładowania baterii,
  • obniżenie kosztów używanych akumulatorów i całych samochodów (zwłaszcza elektryków),
  • rozwój infrastruktury ładowania.

Wprowadzenie innowacyjnych technologii wiąże się jednak również z pewnymi wyzwaniami. Ich skutkiem może być m.in. potrzeba zmiany przyzwyczajeń, zapewnienie bezpieczeństwa nowym bateriom oraz stosowanie efektywnych metod recyklingu. W iParts.pl – największym motoryzacyjnym sklepie internetowym w Polsce – śledzimy na bieżąco te innowacje, a wszystko po to, by móc zaoferować Ci najnowsze i najlepsze rozwiązania wraz z fachowym doradztwem. Odwiedzaj nas regularnie i sprawdzaj naszą ofertę akumulatorów, prostowników, kabli rozruchowych i innych akcesoriów. Ich najnowsze wersje trafią do nas w pierwszej kolejności.

Artykuł partnera.

Zdjęcie główne – źródło: freepik.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *