BMW R1200C James Bond – dane techniczne (moc, waga, spalanie)
BMW R1200C był motocyklem typu cruiser produkowanym w latach 1997 do 2004 roku. BMW wyprodukowało 40 218 egzemplarzy, w tym wersję z mniejszym silnikiem, model R850C, która była produkowana od 1997 do 2000 roku.
Spis treści
BMW R1200C – dane techniczne
Marka, Model | BMW R 1200C Avantgarde |
Rok produkcji | 2003 – 05 |
Silnik | Czterosuwowy, dwucylindrowy, przeciwsobny Boxer, 4 zawory na cylinder |
Pojemność | 1170 cm³ / 71.4 cali³ |
Średnica × Skok tłoka | 101 × 73 mm |
Układ chłodzenia | Chłodzony powietrzem/olejem |
Stopień sprężania | 10.0:1 |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Układ zasilania | Wtrysk paliwa Bosch Motronic MA 2.4 |
Zapłon | Cyfrowy CDI Bosch Electronic |
Układ ładowania | Alternator 14 V, 50 A (700 W) |
Akumulator | BMW Mareg, 19.5 Ah, niskonakładowy |
Rozruch | Elektryczny |
Moc maksymalna | 44.5 kW / 61 KM przy 5000 obr./min |
Stosunek mocy do masy | 0.14 KM/kg / 6.92 kg/KM |
Maksymalny moment obrotowy | 98 Nm / 10.0 kgf-m / 72.27 lb-ft @ 3000 obr./min |
Sprzęgło | Suche, jednotarczowe, sterowane hydraulicznie |
Skrzynia biegów | 5-biegowa |
Napęd końcowy | Wał kardana |
Przełożenia | 1. 2.045 / 2. 1.600 / 3. 1.267 / 4. 1.038 / 5. 0.800:1 |
Rama | Trzyczęściowa rama kompozytowa (przednia i tylna sekcja), silnik jako element nośny |
Przednie zawieszenie | Motorrad Telelever, lagi ∅35mm, centralny amortyzator |
Skok przedniego koła | 145 mm / 5.7 in |
Tylne zawieszenie | Odlew aluminiowy, jednostronny wahacz z BMW Motorrad Monolever, amortyzator WAD (tłumienie zależne od skoku), płynna regulacja napięcia wstępnego sprężyny za pomocą hydraulicznego pokrętła |
Skok tylnego koła | 110 mm / 4.3 in |
Hamulce przednie | 2 x ∅305 mm tarcze, czterotłoczkowe zaciski |
Hamulce tylne | Pojedyncza tarcza ∅285 mm, dwutłoczkowy zacisk |
Przednie koło | 2.50 x 18, szprychowe |
Tył koła | 4.00 x 15, szprychowe |
Opona przednia | 100/90-18 |
Opona tylna | 170/80-15 |
Ślad | 86 mm / 3.4 in |
Wymiary | Długość: 2340 mm / 92.1 in Szerokość: 1050 mm / 44.3 in Wysokość: 1130 mm / 44.4 in |
Rozstaw osi | 1650 mm / 64.9 in |
Wysokość siodła | 740 mm / 29.1 in |
Prześwit | 172 mm / 6.77 in |
Waga na sucho | 236 kg / 482 lbs |
Waga mokra | 255 kg / 565 lbs |
Pojemność zbiornika paliwa | 17.5 Litry / 4.5 gal |
Średnie zużycie paliwa | 5.9 L/100 km / 17.0 km/l / 40 US mpg |
Hamowanie 60 km/h – 0 | 13.2 m / 43.3 ft |
Hamowanie 100 km/h – 0 | 40.1 m / 131.6 ft |
Czas na ¼ mili | 13.8 sec / 151.5 km/h / 94.1 mph |
Prędkość maksymalna | 178.1 km/h / 110.7 mph |
Silnik i moc: BMW R1200C został wyposażony w silnik typu bokser o pojemności 1170 cm³. Silnik ten generował moc 61 KM (45 kW), co pozwalało na osiąganie przyzwoitych wyników w kategorii cruiserów. Mimo że moc ta nie była porównywalna do innych motocykli w tej klasie, oferował on wystarczająco dużo siły do komfortowej jazdy w miejskim ruchu i na długich trasach.
Moment obrotowy: Silnik oferował moment obrotowy wynoszący 94 Nm, co pozwalało na dobre przyspieszenie w niskich i średnich zakresach obrotów. Rozkład cylindrów w układzie typu bokser zapewniał charakterystyczną dla tej konstrukcji stabilność, co poprawiało komfort jazdy, szczególnie w długich podróżach.
Waga: R1200C był stosunkowo ciężkim motocyklem, ważącym 305 kg w wersji gotowej do jazdy. Taka masa, szczególnie w połączeniu z dużym rozstawem osi, zapewniała stabilność, ale jednocześnie sprawiała, że motocykl nie był tak zwinny jak inne, lżejsze cruisery. Z tego powodu, dla niektórych jeźdźców, manewrowanie tym modelem w ciasnych miejscach mogło stanowić wyzwanie.
Spalanie: Średnie zużycie paliwa BMW R1200C wynosiło około 5,5-6,0 l/100 km, co w kontekście motocykli tej klasy było przyzwoitą wartością. Dzięki wtryskowi paliwa i systemowi zapłonu, motocykl był stosunkowo oszczędny, co w połączeniu z pojemnym zbiornikiem paliwa (22 litry) zapewniało dobrą zasięg na trasach turystycznych.
Skrzynia biegów: Motocykl wyposażono w sześciobiegową skrzynię biegów, co było nietypowe dla wielu motocykli tego typu, zwykle wyposażanych w pięciobiegowe układy. Ta skrzynia biegów w połączeniu z silnikiem typu bokser zapewniała płynne przejścia między biegami, a także lepszą kontrolę nad prędkością w różnych warunkach jazdy.
Podzespoły: BMW R1200C wyróżniał się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. W standardzie znajdowały się takie udogodnienia jak system ABS, regulowane siedzenie pasażera, a także komfortowe elementy wyposażenia jak podgrzewane manetki i siedzenia. W wersjach specjalnych, takich jak R1200C Montauk, dodano dodatkowe elementy jak felgi aluminiowe, przewody hamulcowe w oplocie i zwiększoną liczbę akcesoriów turystycznych.
BMW R1200C James Bond
Motocykl zadebiutował w filmie „Jutro nie umiera nigdy” z 1997 roku, gdzie stał się jednym z elementów wyposażenia Jamesa Bonda. R1200C stał się symbolem mocy i technologii, które oferowały nie tylko niezawodność, ale także atrakcyjny design. Warto zaznaczyć, że w filmie motocykl był również wykorzystany do spektakularnych scen akcji, co dodatkowo zwiększyło jego popularność.
Podsumowanie
Choć BMW R1200C nie odniósł komercyjnego sukcesu na rynku, pozostaje jednym z ważniejszych motocykli w historii marki, szczególnie w kontekście pojawienia się w filmie o Jamesie Bondzie. Z jego specyficzną stylistyką, układem napędowym oraz bogatym wyposażeniem, motocykl ten zapisał się w pamięci wielu fanów motoryzacji. Dzięki solidnej konstrukcji, komfortowi jazdy i unikalnym rozwiązaniom technicznym, R1200C pozostaje ceniony przez kolekcjonerów i pasjonatów marki BMW.