BMW R 1250GS [2019] – dane techniczne
BMW R 1250 GS to motocykl, który w 2019 roku stanowił kolejny krok w rozwoju flagowego modelu GS, łącząc technologiczną innowacyjność z charakterystycznymi cechami terenowego motocykla turystycznego. Nowa wersja oferuje nie tylko powiększoną moc i moment obrotowy, ale również szereg ulepszeń, które wpływają na komfort jazdy, spalanie oraz przyjemność z podróży. Zrewolucjonizowany silnik typu bokser z technologią Shift Cam oraz nowoczesny design sprawiają, że motocykl jeszcze bardziej przyciąga uwagę.
Spis treści
BMW R 1250GS 2019 – dane techniczne
Model | BMW R 1250GS |
Rok | 2019 |
Silnik | Czterosuwowy, dwucylindrowy, poziomo ustawiony silnik Boxer, z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi kołami zębatymi, wałem przeciwwagi oraz zmiennym systemem sterowania wałkiem rozrządu BMW ShiftCam, 4 zawory na cylinder, dolot 40 mm, wylot 34 mm |
Pojemność | 1254 cc / 76.5 cu-in |
Średnica x skok | 102.5 x 76 mm |
Stopień sprężania | 12.5:1 |
Układ chłodzenia | Chłodzenie cieczą / powietrzem |
Emisja | Katodyczny trójfunkcyjny katalizator, standard wydechu, Euro 4 |
Indukcja | Elektroniczny wtrysk do rury dolotowej, zawór przepustnicy Ø 52 mm |
Paliwo | Bezolejowy super, liczba oktanowa 95 (RON) |
Kontrola silnika | BMS-O |
Bateria | V/Ah 12/11.8 12/16 |
Rozruch | Elektroniczny |
Max moc | 136 hp / 100 kW @ 7750 rpm |
Max moment obrotowy | 143 Nm / 105.4 lb-ft @ 6250 rpm |
Sprzęgło | Sprzęgło mokre z funkcją antyhoppingową, hydraulicznie aktywowane |
Przekładnia | Stała siatka 6-biegowej skrzyni biegów z systemem zębów śrubowych |
Napęd końcowy | Wał napędowy |
Przełożenie główne | 1.650 |
Przełożenia biegów | 1. bieg (2.438) 2. bieg 1.714 3. bieg 1.296 4. bieg 1.059 5. bieg 0.943 6. bieg 0.848 |
Przełożenie wtórne | 1.061 |
Rama | Koncepcja ramy dwuczęściowej składająca się z głównej ramy z dospawanym tylnym segmentem, silnik nośny |
Zawieszenie przednie | BMW Motorrad 37mm Telelever, centralny amortyzator sprężynowy |
Skok przedniego koła | 190 mm / 7.4 in |
Zawieszenie tylne | Odlewany aluminiowy jednostronny wahacz z BMW Motorrad Paralever, amortyzator WAD, regulacja wstępnego napięcia sprężyny za pomocą pokrętła, regulacja tłumienia odbicia za pomocą pokrętła (Opcja: Dynamic ESA) |
Skok tylnego koła | 200 mm / 7.8 in |
Hamulce przednie | 2x 305mm pływające tarcze, 4-tłokowe zaciski radialne |
Hamulce tylne | Pojedyncza tarcza 276mm, 2-tłokowy zacisk pływający |
System ABS | BMW Motorrad Integral ABS w standardzie (częściowo integralny), możliwość wyłączenia |
Koła | Koła odlewane z aluminium |
Przednie koło | 3.00 x 19″ |
Tylne koło | 4.50 x 17″ |
Przednia opona | 120/70 R19 |
Tylnia opona | 170/60 R17 |
Rozstaw kół | 109 mm / 4.3 in |
Kąt skrętu | 62.9° |
Wymiary | Długość 2207.0 mm / 86.9 in Szerokość 952.5 mm / 37.5 in |
Rozstaw osi | 1525 mm / 60 in |
Wysokość siedzenia | 850 mm do 870 mm / 33.5 in do 34.3 in 800 mm do 900 mm / 31.5 in do 35.4 in – opcjonalnie |
Waga na mokro | 249 kg / 549 lbs |
Dozwolona całkowita waga | 465 kg / 1025 lbs |
Pojemność zbiornika paliwa | 20 litrów / 5.3 US gal |
Design i wykończenie
BMW R 1250 GS 2019 dostępny jest w dwóch wykończeniach kolorystycznych: Black Storm Metallic oraz Cosmic Blue Metallic. Oba kolory nadają motocyklowi nowoczesny, wyrazisty wygląd, który w połączeniu z licznymi detalami tworzy wyjątkową estetykę. Z kolei standardowe odlewane koła w kolorze Granite Grey Metallic Matt oraz czarne zaciski hamulcowe uzupełniają elegancki charakter maszyny.
Motocykl jest także wyposażony w elementy wykończeniowe w kolorze White Aluminium Matt (mostek bagażowy) i Nürburg Silver (uchwyt na listwy ozdobne). Anodowane na złoto rury zawieszenia Telelever, które podkreślają off-roadowe zdolności motocykla, dodają mu klasy i sprawiają, że R 1250 GS jest gotowy do jazdy w każdych warunkach.
Silnik i technologia Shift Cam
BMW R 1250 GS z 2019 roku jest napędzany nowoczesnym silnikiem typu bokser o pojemności 1254 cm³. Zastosowana technologia BMW Shift Cam pozwala na dynamiczną zmianę faz rozrządu i skoku zaworów po stronie dolotowej, co zwiększa wydajność spalania i poprawia elastyczność silnika w całym zakresie prędkości obrotowych. To innowacyjne rozwiązanie pozwala na zwiększenie mocy oraz momentu obrotowego, jednocześnie obniżając emisję spalin i zużycie paliwa.
Moc silnika wynosi teraz 136 KM (100 kW), a moment obrotowy wynosi 143 Nm. Te wartości zapewniają motocyklowi ogromną siłę napędową, dzięki czemu BMW R 1250 GS radzi sobie w każdych warunkach – od górskich szlaków po długie trasy turystyczne.
Zmiany techniczne obejmują również nowy system napędu wałka rozrządu, który jest teraz obsługiwany przez łańcuch zębaty (wcześniej łańcuch rolkowy), co zwiększa trwałość i niezawodność. Dodatkowo zmodyfikowano układ wydechowy oraz zastosowano zoptymalizowane zasilanie olejem i zawory wtryskowe z podwójnym strumieniem.
Płynność jazdy i komfort
Nowy silnik R 1250 GS poprawił płynność jazdy, zwłaszcza w dolnym zakresie prędkości obrotowych, co wpływa na komfort jazdy zarówno w mieście, jak i na długich trasach. Motocykl jest bardziej wyrafinowany i łatwiejszy w prowadzeniu, oferując jeszcze większą stabilność i kontrolę. Dzięki zastosowaniu nowych technologii, takich jak elektroniczny wtrysk paliwa oraz katalizator w obiegu zamkniętym, silnik jest bardziej przyjazny dla środowiska i zapewnia optymalną wydajność.
Systemy bezpieczeństwa i wyposażenie
R 1250 GS jest również wyposażony w nowoczesne systemy, które zwiększają bezpieczeństwo i komfort podróży. Do standardowego wyposażenia należy system ABS, który zapewnia optymalną siłę hamowania w różnych warunkach, a także kontrolę trakcji i tryby jazdy, które dostosowują ustawienia motocykla do warunków panujących na drodze.
Motocykl posiada także elektroniczny system regulacji zawieszenia (ESA), który umożliwia dostosowanie twardości zawieszenia do wagi kierowcy i warunków drogowych, co pozwala na bardziej komfortową i stabilną jazdę. Dodatkowo, zastosowanie nowoczesnych technologii w połączeniu z ergonomicznym układem kierownicy i siedzeniem sprawia, że podróże na R 1250 GS stają się prawdziwą przyjemnością.
Tryby jazdy i systemy kontroli trakcji
Motocykl wyposażono w dwa podstawowe tryby jazdy: Rain i Road, które pozwalają na dopasowanie charakterystyki motocykla do warunków jazdy i preferencji kierowcy. Automatyczna kontrola stabilności ASC zapewnia optymalną przyczepność w różnych warunkach, pomagając utrzymać motocykl w stabilnej pozycji, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych lub na śliskiej nawierzchni.
Dodatkowo, w standardzie znajduje się Hill Start Control, który umożliwia wygodne ruszanie na pochyłościach, minimalizując ryzyko stoczenia się motocykla podczas startu na wzniesieniu. Te rozwiązania sprawiają, że podróże stają się bardziej komfortowe i bezpieczne, nawet w wymagających warunkach.
W opcji dostępne są także Tryby jazdy Pro, które obejmują dodatkowe tryby jazdy, jak Dynamic, Enduro i Enduro Pro, a także inne funkcje poprawiające bezpieczeństwo i kontrolę, takie jak Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro oraz Dynamic Brake Control (DBC).
- Dynamic Traction Control (DTC) oferuje jeszcze lepszą kontrolę trakcji, zapewniając bezpieczne przyspieszanie, szczególnie w terenie, przy czym motocyklista może poczuć się pewnie nawet w najbardziej ekstremalnych sytuacjach.
- ABS Pro zapewnia optymalną siłę hamowania nawet w zakrętach i na wzniesieniach, co poprawia stabilność i bezpieczeństwo.
- Dynamic Brake Control (DBC) to nowość, która automatycznie zmniejsza moment obrotowy silnika w momencie hamowania, zapobiegając niezamierzonemu wciśnięciu gazu i umożliwiając bardziej efektywne wykorzystanie siły hamowania tylnego koła.
Dynamiczne zawieszenie ESA „Next Generation”
R 1250 GS 2019 oferuje także Dynamic ESA „Next Generation” – elektroniczne zawieszenie, które automatycznie dostosowuje się do obciążenia i warunków jazdy. Dzięki temu, motocykl reaguje na zmieniające się obciążenie i manewry, zapewniając optymalny komfort jazdy i stabilność w każdych warunkach. Użytkownicy motocykla mogą poczuć się pewnie, niezależnie od tego, czy podróżują po górskich szlakach, czy po autostradzie.
Dzięki tej technologii, motocykl wyróżnia się doskonałą precyzją prowadzenia, co sprawia, że BMW jest wyjątkowo komfortowe, a jednocześnie bezpieczne. System automatycznej kompensacji obciążenia dodatkowo poprawia wydajność zawieszenia w różnych warunkach.
Oświetlenie LED i funkcje Connectivity
W nowym modelu R 1250 GS w standardzie zastosowano reflektor LED, który zapewnia lepsze oświetlenie drogi w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo, reflektor LED do jazdy dziennej jest dostępny jako opcjonalne wyposażenie, poprawiając widoczność motocykla w ciągu dnia i zwiększając bezpieczeństwo na drodze.
Motocykl wyposażono także w funkcję Connectivity, oferującą 6,5-calowy kolorowy ekran TFT, który umożliwia szybki dostęp do najważniejszych funkcji motocykla. Dzięki BMW Motorrad Multi-Controller, kierowca może bezpiecznie sterować systemami, monitorować parametry pojazdu oraz połączyć motocykl z telefonem czy systemem nawigacyjnym, co sprawia, że podróże stają się jeszcze bardziej komfortowe.
Inteligentne systemy bezpieczeństwa
BMW nie zapomniało także o bezpieczeństwie kierowcy. R 1250 GS 2019 dostępny jest z opcją Intelligent Emergency Call, która automatycznie wzywa pomoc w przypadku wypadku. Dzięki tej funkcji, pomoc medyczna czy ratunkowa jest wzywana natychmiast po wykryciu wypadku, co może uratować życie w sytuacjach awaryjnych.
Personalizacja motocykla z BMW Motorrad Spezial
BMW Motorrad Spezial oferuje opcję personalizacji R 1250 GS, dzięki której właściciele mogą dostosować motocykl do własnych preferencji. W ofercie znajdują się m.in. koła Option 719, siedzenia Spezial oraz sportowy tłumik HP, który poprawia nie tylko osiągi, ale i wygląd motocykla. Dzięki tym opcjom, motocykl zyskuje unikalny charakter, spełniając wymagania nawet najbardziej wymagających użytkowników.