Advertise Image

BMW Z13 Samochód koncepcyjny od przodu

1993 BMW Z13: Concept car, o którym zapomnieliśmy



W roku 1993 zespół utalentowanych konstruktorów z BMW Technik GmbH stanął przed fascynującym wyzwaniem. Ich ambitnym celem było stworzenie nowoczesnego, kompaktowego samochodu, który miał wyznaczać nowe standardy w branży motoryzacyjnej. Projekt zakładał rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa, zarówno aktywnego jak i pasywnego. Auto miało łączyć wyjątkową wygodę z porywającą dynamiką jazdy, jednocześnie spełniając rygorystyczne wymogi ekonomiczne i ekologiczne. Inżynierowie postawili sobie za cel zachowanie charakterystycznego DNA marki BMW – połączenia czystej przyjemności z prowadzenia z wysublimowaną elegancją. Owocem ich intensywnej pracy był model BMW Z13.

Innowacyjny prototyp stanowił przełomowe połączenie dwóch światów – przestronności luksusowej limuzyny oraz zwrotności małego auta miejskiego. Konstruktorzy zdecydowali się na odważne, niekonwencjonalne rozwiązanie projektowe.

BMW Z13
BMW Z13 Samochód koncepcyjny

BMW Z13 zostało pomyślane jako pojazd przeznaczony głównie dla jednego użytkownika, choć formalnie klasyfikowano je jako samochód osobowy. Najbardziej charakterystycznym elementem była centralna pozycja fotela kierowcy, co zapewniało nie tylko intuicyjny dostęp do wszystkich przyrządów kontrolnych, ale także zwiększało bezpieczeństwo w razie kolizji bocznej. Takie umiejscowienie kierowcy dawało również praktyczną korzyść podczas parkowania – możliwość wyboru którychkolwiek drzwi bocznych w zależności od tego, po której stronie znajdował się chodnik czy przeszkoda.

Za fotelem kierowcy zlokalizowano przemyślanie zaprojektowaną przestrzeń ładunkową, która była na tyle uniwersalna, że bez problemu mieściła nawet dwumetrowy sprzęt narciarski. Projektanci przewidzieli również możliwość transformacji tego miejsca – po rozłożeniu dwóch skośnie umieszczonych foteli, auto zamieniało się w wygodny środek transportu dla trzech osób. Asymetryczne usytuowanie tylnych siedzeń nie tylko gwarantowało pasażerom niespotykanie dużo miejsca na nogi, ale również podnosiło standard podróżowania na tylnej kanapie.

BMW Z13 trzy miejscowy
BMW Z13

Szkielet pojazdu opierał się na zaawansowanej technologicznie ramie przestrzennej, wykonanej z lekkich profili aluminiowych. W tylnej części auta umieszczono kompaktową jednostkę napędową – silnik benzynowy generujący moc 82 koni mechanicznych (60 kW). Dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, masę własną pojazdu udało się ograniczyć do zaledwie 830 kg. Tak niska waga w połączeniu z wydajnym napędem zaowocowała imponująco niskim spalaniem – auto zużywało średnio między 5 a 6 litrów paliwa na dystansie 100 kilometrów.

Awangardowa stylistyka BMW Z13 zdecydowanie wykraczała poza ówczesne kanony projektowania samochodów, a jego futurystyczna sylwetka przyciągała spojrzenia i budziła emocje. Co więcej, pojazd ten był prawdziwym zwiastunem przyszłości w dziedzinie komunikacji mobilnej. Na innowacyjnie zaprojektowanej desce rozdzielczej, obok standardowych wskaźników, znalazło się miejsce dla rewolucyjnych jak na tamte czasy rozwiązań – systemu nawigacji satelitarnej oraz zintegrowanego zestawu komunikacyjnego składającego się z telefonu i faksu. Dziś te elementy wydają się oczywiste, ale w latach 90. stanowiły prawdziwą technologiczną rewolucję, wyprzedzając swoją epokę o całą dekadę.

BMW Z13 – dane techniczne

KategoriaSpecyfikacja
Silnik i osiągi
Typ4-cylindrowy, rzędowy
Pojemność1092 cm³
Moc85 KM przy 7500 obr./min
Moment obrotowy107 Nm przy 5500 obr./min
Prędkość maksymalna180 km/h
0-100 km/h< 10 s
Zużycie paliwa5-6 l / 100 km
Wymiary
Długość3440 mm
Szerokość1640 mm
Wysokość1320 mm
Waga830 kg

BMW Z13 – Galeria zdjęć

BMW Z13 Tył
BMW Z13 Tył
BMW Z13 z boku
BMW Z13 z boku
BMW Z13 dach
BMW Z13 dach
Srebrne BMW Z13
Srebrne BMW Z13
BMW Z13 w ruchu miejskim
BMW Z13 w ruchu miejskim
Tylna klapa w BMW Z13
Tylna klapa w BMW Z13
Bagażnik w BMW Z13
Bagażnik w BMW Z13
Kokpit w BMW Z13
Kokpit w BMW Z13
Wnętrze BMW Z13
Wnętrze BMW Z13
Nadwozie BMW Z13
Nadwozie BMW Z13
Tylne siedzenia
Tylne siedzenia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *