1993 BMW Z13: Concept car, o którym zapomnieliśmy
W roku 1993 zespół utalentowanych konstruktorów z BMW Technik GmbH stanął przed fascynującym wyzwaniem. Ich ambitnym celem było stworzenie nowoczesnego, kompaktowego samochodu, który miał wyznaczać nowe standardy w branży motoryzacyjnej. Projekt zakładał rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa, zarówno aktywnego jak i pasywnego. Auto miało łączyć wyjątkową wygodę z porywającą dynamiką jazdy, jednocześnie spełniając rygorystyczne wymogi ekonomiczne i ekologiczne. Inżynierowie postawili sobie za cel zachowanie charakterystycznego DNA marki BMW – połączenia czystej przyjemności z prowadzenia z wysublimowaną elegancją. Owocem ich intensywnej pracy był model BMW Z13.
Innowacyjny prototyp stanowił przełomowe połączenie dwóch światów – przestronności luksusowej limuzyny oraz zwrotności małego auta miejskiego. Konstruktorzy zdecydowali się na odważne, niekonwencjonalne rozwiązanie projektowe.
BMW Z13 zostało pomyślane jako pojazd przeznaczony głównie dla jednego użytkownika, choć formalnie klasyfikowano je jako samochód osobowy. Najbardziej charakterystycznym elementem była centralna pozycja fotela kierowcy, co zapewniało nie tylko intuicyjny dostęp do wszystkich przyrządów kontrolnych, ale także zwiększało bezpieczeństwo w razie kolizji bocznej. Takie umiejscowienie kierowcy dawało również praktyczną korzyść podczas parkowania – możliwość wyboru którychkolwiek drzwi bocznych w zależności od tego, po której stronie znajdował się chodnik czy przeszkoda.
Za fotelem kierowcy zlokalizowano przemyślanie zaprojektowaną przestrzeń ładunkową, która była na tyle uniwersalna, że bez problemu mieściła nawet dwumetrowy sprzęt narciarski. Projektanci przewidzieli również możliwość transformacji tego miejsca – po rozłożeniu dwóch skośnie umieszczonych foteli, auto zamieniało się w wygodny środek transportu dla trzech osób. Asymetryczne usytuowanie tylnych siedzeń nie tylko gwarantowało pasażerom niespotykanie dużo miejsca na nogi, ale również podnosiło standard podróżowania na tylnej kanapie.
Szkielet pojazdu opierał się na zaawansowanej technologicznie ramie przestrzennej, wykonanej z lekkich profili aluminiowych. W tylnej części auta umieszczono kompaktową jednostkę napędową – silnik benzynowy generujący moc 82 koni mechanicznych (60 kW). Dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, masę własną pojazdu udało się ograniczyć do zaledwie 830 kg. Tak niska waga w połączeniu z wydajnym napędem zaowocowała imponująco niskim spalaniem – auto zużywało średnio między 5 a 6 litrów paliwa na dystansie 100 kilometrów.
Awangardowa stylistyka BMW Z13 zdecydowanie wykraczała poza ówczesne kanony projektowania samochodów, a jego futurystyczna sylwetka przyciągała spojrzenia i budziła emocje. Co więcej, pojazd ten był prawdziwym zwiastunem przyszłości w dziedzinie komunikacji mobilnej. Na innowacyjnie zaprojektowanej desce rozdzielczej, obok standardowych wskaźników, znalazło się miejsce dla rewolucyjnych jak na tamte czasy rozwiązań – systemu nawigacji satelitarnej oraz zintegrowanego zestawu komunikacyjnego składającego się z telefonu i faksu. Dziś te elementy wydają się oczywiste, ale w latach 90. stanowiły prawdziwą technologiczną rewolucję, wyprzedzając swoją epokę o całą dekadę.
Spis treści
BMW Z13 – dane techniczne
Kategoria | Specyfikacja |
---|---|
Silnik i osiągi | |
Typ | 4-cylindrowy, rzędowy |
Pojemność | 1092 cm³ |
Moc | 85 KM przy 7500 obr./min |
Moment obrotowy | 107 Nm przy 5500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
0-100 km/h | < 10 s |
Zużycie paliwa | 5-6 l / 100 km |
Wymiary | |
Długość | 3440 mm |
Szerokość | 1640 mm |
Wysokość | 1320 mm |
Waga | 830 kg |