Advertise Image

Zdjęcie do artykułu na temat rodziny silników BMW M57

Rodzina silników BMW M57 (Diesel) – dane techniczne i w jakich samochodach występowały?



BMW M57 to silnik wysokoprężny typu rzędowa-6, który jest nieprzerwanie produkowany od 1998 roku. Jest on wytwarzany w austriackiej fabryce silników Steyr.

BMW M57 to chłodzony cieczą, turbodoładowany, rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny z wtryskiem common rail. Wiele cech zostało zasadniczo przejętych z poprzedniego silnika M51.

Specyfikacja

Od 1998 roku do chwili obecnej
Komora spalania
KonfiguracjaSześciocylindrowy silnik diesla w układzie szeregowym
Pojemność skokowa2497 cm3
2926 cm3
2993 cm3
Średnica cylindra
Skok tłoka80 × 82,8 mm
84 × 88 mm
84 × 90 mm
Stop metalu bloku cylindrówŻeliwo
Aluminium (od TÜ2)
ZaworyDOHC
Stopień sprężania16,5-18:1
Spalanie
Turbosprężarka1 turbosprężarka Garrett lub 2 turbosprężarki BorgWarner z intercoolerem
System paliwowyWtrysk Common-Rail
ZarządzanieBosch DDE 5.0
Rodzaj paliwaPaliwo diesla
System chłodzeniaChłodzenie wodą
Moc
Moc wyjściowa120-210 kW
Moment obrotowy350-580 N·m

W ciągu około dziesięciu lat produkcji silnik M57 przeszedł dwie istotne modernizacje. Pierwotnie skrzynia korbowa była wykonana z żeliwa szarego, jednak począwszy od drugiej rewizji technicznej (TÜ2), została zastąpiona lżejszym aluminium. W ramach tej modyfikacji, zaktualizowano także komorę spalania. Ciśnienie wtrysku w podstawowej wersji 2,5-litrowej wynosiło 1350 barów, natomiast w pozostałych jednostkach M57 zwiększono je do 1600 barów.

Paliwo dostarczane jest przez zawory elektromagnetyczne, z wyjątkiem modeli M57D30TÜ2OL i M57D30TÜ2TOP, które wykorzystują wtryskiwacze piezoelektryczne. System zasilania jest zarządzany przez układ sterujący Bosch DDE-5. Dostępne są różne konfiguracje turbosprężarek — na przykład model M57D30TÜTOP z 2004 roku wyposażono w dwie sprężarki: wysokociśnieniową KP39 i niskociśnieniową K26, obie produkcji BorgWarner.

Stopień sprężania w silnikach M57 waha się od 16,5:1 do 18:1, przy czym mocniejsze wersje, posiadające więcej niż jedną turbosprężarkę, mają obniżony stopień sprężania. Każdy z sześciu cylindrów silnika M57 wyposażony jest w cztery zawory, co daje łącznie 24 zawory dla całej jednostki.

Zawory są napędzane przez dwa górne wałki rozrządu, które są połączone łańcuchem. W kolektorze dolotowym tego silnika zastosowano klapy wirowe w standardowej konfiguracji, co przyczynia się do poprawy napełnienia cylindrów (Zylinderfüllgrads), a w efekcie zwiększa efektywność paliwową oraz redukuje emisję spalin.

Niemniej jednak, w niektórych wariantach silnika klapy wirowe mają tendencję do pękania ( wersje TU i TU2 z metalowymi klapami). Taka awaria może spowodować, że fragmenty zniszczonych klap dostaną się do komory spalania, co z kolei grozi uszkodzeniem tłoka oraz głowicy cylindra. Po pierwszej rewizji technicznej (TU) mechanizm wirowy został zastąpiony elementem z tworzywa sztucznego, co znacznie zwiększyło jego niezawodność.

Opis rodziny silników M57

Do wtrysku paliwa stosowane są wtryskiwacze magnetyczne, z wyjątkiem silników TÜ2 OL i TOP, które wykorzystują wtryskiwacze piezoelektryczne. Układ common-rail jest produkowany przez firmę Bosch i sterowany przez jednostkę ECU Bosch DDE 5. M57 jest wyposażony w jedną turbosprężarkę Garrett GT2556V i chłodnicę międzystopniową, z wyjątkiem M57D30TÜTOP, który ma wysokociśnieniową turbosprężarkę BorgWarner KP39 i niskociśnieniową turbosprężarkę K26. Stopień sprężania wynosi od 16,5:1 do 18:1, silniki M57 o wyższej mocy i z więcej niż jedną turbosprężarką mają niższy stopień sprężania. Każdy cylinder ma dwa zawory wlotowe i dwa wylotowe, a także dwa napędzane łańcuchem górne wałki rozrządu.

Dane techniczne

SilnikŚrednica × Skok (mm)Pojemność skokowaMoc przy min−1Moment obrotowy przy min−1Rok
M57D2580 × 82,82497 cm3120 kW przy 4000350 Nm przy 2000–25002000
M57D25TÜ130 kW przy 4000400 Nm przy 2000–27502004
M57D3084 × 882926 cm3135 kW przy 4000390 Nm przy 1750–32001998
410 Nm przy 2000–3000
142 kW przy 4000410 Nm przy 1750–30002000
M57D30TÜ84 × 902993 cm3150 kW przy 4000410 Nm przy 1500–32502003
160 kW przy 4000500 Nm przy 2000–27502002
200 kW przy 4400560 Nm przy 2000–22502004
M57D30TÜ2145 kW przy 4000400 Nm przy 1300–32502006
170 kW przy 4000500 Nm przy 1750–30002005
520 Nm przy 2000–27502005
173 kW przy 4000500 Nm przy 1750–30002007
520 Nm przy 2000–27502007
210 kW przy 4400580 Nm przy 2000–22502006

W jakich samochodach były montowane silniki BMW M57?

Silnik M57D25

2000 do 2003 BMW E39 525d Specyfikacja silnika

Wielkość silnika2497cc
Liczba cylindrów6
Liczba zaworów24
Rodzaj paliwaDiesel
Moc163 bhp
Prędkość maksymalna136 mph
0-60 mph8.6 sekundy
Moment obrotowy350 Nm
Emisja CO2179 g/km
Standard emisji Euro3
Zasięg na jednym tankowaniu1039 km
  • 2000–2003 w BMW E39 525d (120 kW)
  • 2001–2003 w Opel Omega B 2.5DTI (110 kW)

Seria 5 (E39) 2,5D 525d 120

  • Liczba cylindrów: 6/DOHC
  • Pojemność: 2497cc
  • Stopień sprężania: 17,5:1
  • Typ pompy paliwowej: Bosch, typ Common rail
  • Ciśnienie dostarczania paliwa: 2-3,5 bar
  • Temperatura wody: 80 °C, termostat otwarty przy 88 °C
  • Przezroczystość spalin – limit UE: 3,00 (73) m-1 (%)
  • Czas aktywacji świec żarowych: 4-9 sekundy
  • Zawory: INLET-EXHAUST hydrauliczne
  • Ciśnienie oleju: 4,2 bar
  • Zawór chłodnicy: 1,4 bar

    Smarowanie i pojemność
  • Silnik z filtrem: 6,5 litra
  • Klasa oleju silnikowego – zimny lub normalny klimat: 0W/40 SAE syntetyczny lub 5W/30 syntetyczny
  • Klasa oleju silnikowego – gorący klimat: 5W/40 syntetyczny SAE

Silnik M57TÜD25

2003-2007 w BMW E60/E61 525d (130 kW)

Silnik M57D30

Silnik M57D30 wymontowany z samochodu

Range Rover L322 – 2002 do 2012 Specyfikacja silnika

Wielkość silnika2926cc
Liczba cylindrów6
Zawory24
Rodzaj paliwaDiesel
Moc174 bhp
Prędkość maksymalna111 mph
0-60 mph12,7 sekundy
Moment obrotowy390 Nm, 288 ft-lb
Emisja CO2299 g/km
Norma emisji Euro3
Przebieg na pełnym baku920 km
  • 130 kW i 390 Nm
    • w Range Roverze L322
  • 135 kW i 390 Nm
    • w E39 jako 530d
    • w E46 jako 330d/330xd
  • 135 kW i 410 Nm
    • w E38 jako 730d
    • w E53 jako X5 3.0d
  • 142 kW i 410 Nm
    • w E39 jako 530d
  • 142 kW i 430 Nm
    • w E38 jako 730d

Silnik M57TÜD30

Specyfikacja silnika BMW E53 X5 3.0d

Wielkość silnika2926 cc
Cylindry6
Zawory24
Rodzaj paliwaDiesel
Moc184 bhp
Prędkość maksymalna124 mph
0-60 mph9.8 sekundy
Moment obrotowy410 Nm
Emisja CO2233 g/km
Standard emisji Euro3
Kilometry na baku1052 km
  • 150 kW i 410 Nm
    • w modelu E46 jako 330d/330Cd/330xd
    • w modelu E83 jako X3 3.0d
  • 160 kW i 500 Nm
    • w modelu E53 jako X5 3.0d
    • w modelach E60/E61 jako 530d/530xd
    • w modelach E65/E66 jako 730d
    • w modelu E83 jako X3 3.0d
  • 200 kW i 560 Nm
    • w modelach E60/E61 jako 535d

Silnik M57TÜ2D30

  • 145 kW i 400 Nm
    • w modelach E90/E91 jako 325d
    • w modelach E60/E61 jako 525d
  • 170 kW i 500/520 Nm
    • w modelach E65/E66 jako 730d
    • w modelach E90/E91 jako 330d/330xd
    • w modelach E60/E61 jako 530d/530xd
  • 173 kW i 500/520 Nm
    • w modelach E60/E61 jako 530d
    • w modelu E70 jako X5 xDrive30d
    • w modelu E71 jako X6 xDrive30d

Silnik M57D30TÜTOP

Specyfikacja silnika E71 X6 xDrive35d

Rozmiar silnika2993cc
Liczba cylindrów6
Liczba zaworów24
Rodzaj paliwaDiesel
Moc281 bhp
Prędkość maksymalna147 mph
0-60 mph6.7 sekundy
Moment obrotowy580 Nm, 428 ft-lb
Emisja CO2220 g/km
Norma emisji Euro4
  • 210 kW i 580 Nm
    • w modelu E60/E61 jako 535d
    • w modelu E63/E64 jako 635d
    • w modelu E70 jako X5 3.0sd
    • w modelu E71 jako X6 xDrive35d
    • w modelu E83 jako X3 3.0sd
    • w modelu E90/E91/E92/E93 jako 335d

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *