Rodzina silników BMW M57 (Diesel) – dane techniczne i w jakich samochodach występowały?
BMW M57 to silnik wysokoprężny typu rzędowa-6, który jest nieprzerwanie produkowany od 1998 roku. Jest on wytwarzany w austriackiej fabryce silników Steyr.
BMW M57 to chłodzony cieczą, turbodoładowany, rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny z wtryskiem common rail. Wiele cech zostało zasadniczo przejętych z poprzedniego silnika M51.
Spis treści
Specyfikacja
Od 1998 roku do chwili obecnej | |
---|---|
Komora spalania | |
Konfiguracja | Sześciocylindrowy silnik diesla w układzie szeregowym |
Pojemność skokowa | 2497 cm3 2926 cm3 2993 cm3 |
Średnica cylindra | |
Skok tłoka | 80 × 82,8 mm 84 × 88 mm 84 × 90 mm |
Stop metalu bloku cylindrów | Żeliwo Aluminium (od TÜ2) |
Zawory | DOHC |
Stopień sprężania | 16,5-18:1 |
Spalanie | |
Turbosprężarka | 1 turbosprężarka Garrett lub 2 turbosprężarki BorgWarner z intercoolerem |
System paliwowy | Wtrysk Common-Rail |
Zarządzanie | Bosch DDE 5.0 |
Rodzaj paliwa | Paliwo diesla |
System chłodzenia | Chłodzenie wodą |
Moc | |
Moc wyjściowa | 120-210 kW |
Moment obrotowy | 350-580 N·m |
W ciągu około dziesięciu lat produkcji silnik M57 przeszedł dwie istotne modernizacje. Pierwotnie skrzynia korbowa była wykonana z żeliwa szarego, jednak począwszy od drugiej rewizji technicznej (TÜ2), została zastąpiona lżejszym aluminium. W ramach tej modyfikacji, zaktualizowano także komorę spalania. Ciśnienie wtrysku w podstawowej wersji 2,5-litrowej wynosiło 1350 barów, natomiast w pozostałych jednostkach M57 zwiększono je do 1600 barów.
Paliwo dostarczane jest przez zawory elektromagnetyczne, z wyjątkiem modeli M57D30TÜ2OL i M57D30TÜ2TOP, które wykorzystują wtryskiwacze piezoelektryczne. System zasilania jest zarządzany przez układ sterujący Bosch DDE-5. Dostępne są różne konfiguracje turbosprężarek — na przykład model M57D30TÜTOP z 2004 roku wyposażono w dwie sprężarki: wysokociśnieniową KP39 i niskociśnieniową K26, obie produkcji BorgWarner.
Stopień sprężania w silnikach M57 waha się od 16,5:1 do 18:1, przy czym mocniejsze wersje, posiadające więcej niż jedną turbosprężarkę, mają obniżony stopień sprężania. Każdy z sześciu cylindrów silnika M57 wyposażony jest w cztery zawory, co daje łącznie 24 zawory dla całej jednostki.
Zawory są napędzane przez dwa górne wałki rozrządu, które są połączone łańcuchem. W kolektorze dolotowym tego silnika zastosowano klapy wirowe w standardowej konfiguracji, co przyczynia się do poprawy napełnienia cylindrów (Zylinderfüllgrads), a w efekcie zwiększa efektywność paliwową oraz redukuje emisję spalin.
Niemniej jednak, w niektórych wariantach silnika klapy wirowe mają tendencję do pękania ( wersje TU i TU2 z metalowymi klapami). Taka awaria może spowodować, że fragmenty zniszczonych klap dostaną się do komory spalania, co z kolei grozi uszkodzeniem tłoka oraz głowicy cylindra. Po pierwszej rewizji technicznej (TU) mechanizm wirowy został zastąpiony elementem z tworzywa sztucznego, co znacznie zwiększyło jego niezawodność.
Opis rodziny silników M57
Do wtrysku paliwa stosowane są wtryskiwacze magnetyczne, z wyjątkiem silników TÜ2 OL i TOP, które wykorzystują wtryskiwacze piezoelektryczne. Układ common-rail jest produkowany przez firmę Bosch i sterowany przez jednostkę ECU Bosch DDE 5. M57 jest wyposażony w jedną turbosprężarkę Garrett GT2556V i chłodnicę międzystopniową, z wyjątkiem M57D30TÜTOP, który ma wysokociśnieniową turbosprężarkę BorgWarner KP39 i niskociśnieniową turbosprężarkę K26. Stopień sprężania wynosi od 16,5:1 do 18:1, silniki M57 o wyższej mocy i z więcej niż jedną turbosprężarką mają niższy stopień sprężania. Każdy cylinder ma dwa zawory wlotowe i dwa wylotowe, a także dwa napędzane łańcuchem górne wałki rozrządu.
Dane techniczne
Silnik | Średnica × Skok (mm) | Pojemność skokowa | Moc przy min−1 | Moment obrotowy przy min−1 | Rok |
---|---|---|---|---|---|
M57D25 | 80 × 82,8 | 2497 cm3 | 120 kW przy 4000 | 350 Nm przy 2000–2500 | 2000 |
M57D25TÜ | 130 kW przy 4000 | 400 Nm przy 2000–2750 | 2004 | ||
M57D30 | 84 × 88 | 2926 cm3 | 135 kW przy 4000 | 390 Nm przy 1750–3200 | 1998 |
410 Nm przy 2000–3000 | |||||
142 kW przy 4000 | 410 Nm przy 1750–3000 | 2000 | |||
M57D30TÜ | 84 × 90 | 2993 cm3 | 150 kW przy 4000 | 410 Nm przy 1500–3250 | 2003 |
160 kW przy 4000 | 500 Nm przy 2000–2750 | 2002 | |||
200 kW przy 4400 | 560 Nm przy 2000–2250 | 2004 | |||
M57D30TÜ2 | 145 kW przy 4000 | 400 Nm przy 1300–3250 | 2006 | ||
170 kW przy 4000 | 500 Nm przy 1750–3000 | 2005 | |||
520 Nm przy 2000–2750 | 2005 | ||||
173 kW przy 4000 | 500 Nm przy 1750–3000 | 2007 | |||
520 Nm przy 2000–2750 | 2007 | ||||
210 kW przy 4400 | 580 Nm przy 2000–2250 | 2006 |
W jakich samochodach były montowane silniki BMW M57?
Silnik M57D25
2000 do 2003 BMW E39 525d Specyfikacja silnika
Wielkość silnika | 2497cc |
---|---|
Liczba cylindrów | 6 |
Liczba zaworów | 24 |
Rodzaj paliwa | Diesel |
Moc | 163 bhp |
---|---|
Prędkość maksymalna | 136 mph |
0-60 mph | 8.6 sekundy |
Moment obrotowy | 350 Nm |
Emisja CO2 | 179 g/km |
Standard emisji Euro | 3 |
Zasięg na jednym tankowaniu | 1039 km |
- 2000–2003 w BMW E39 525d (120 kW)
- 2001–2003 w Opel Omega B 2.5DTI (110 kW)
Seria 5 (E39) 2,5D 525d 120
- Liczba cylindrów: 6/DOHC
- Pojemność: 2497cc
- Stopień sprężania: 17,5:1
- Typ pompy paliwowej: Bosch, typ Common rail
- Ciśnienie dostarczania paliwa: 2-3,5 bar
- Temperatura wody: 80 °C, termostat otwarty przy 88 °C
- Przezroczystość spalin – limit UE: 3,00 (73) m-1 (%)
- Czas aktywacji świec żarowych: 4-9 sekundy
- Zawory: INLET-EXHAUST hydrauliczne
- Ciśnienie oleju: 4,2 bar
- Zawór chłodnicy: 1,4 bar
Smarowanie i pojemność - Silnik z filtrem: 6,5 litra
- Klasa oleju silnikowego – zimny lub normalny klimat: 0W/40 SAE syntetyczny lub 5W/30 syntetyczny
- Klasa oleju silnikowego – gorący klimat: 5W/40 syntetyczny SAE
Silnik M57TÜD25
2003-2007 w BMW E60/E61 525d (130 kW)
Silnik M57D30
Range Rover L322 – 2002 do 2012 Specyfikacja silnika
Wielkość silnika | 2926cc |
---|---|
Liczba cylindrów | 6 |
Zawory | 24 |
Rodzaj paliwa | Diesel |
Moc | 174 bhp |
---|---|
Prędkość maksymalna | 111 mph |
0-60 mph | 12,7 sekundy |
Moment obrotowy | 390 Nm, 288 ft-lb |
Emisja CO2 | 299 g/km |
Norma emisji Euro | 3 |
Przebieg na pełnym baku | 920 km |
- 130 kW i 390 Nm
- w Range Roverze L322
- 135 kW i 390 Nm
- w E39 jako 530d
- w E46 jako 330d/330xd
- 135 kW i 410 Nm
- w E38 jako 730d
- w E53 jako X5 3.0d
- 142 kW i 410 Nm
- w E39 jako 530d
- 142 kW i 430 Nm
- w E38 jako 730d
Silnik M57TÜD30
Specyfikacja silnika BMW E53 X5 3.0d
Wielkość silnika | 2926 cc |
---|---|
Cylindry | 6 |
Zawory | 24 |
Rodzaj paliwa | Diesel |
Moc | 184 bhp |
---|---|
Prędkość maksymalna | 124 mph |
0-60 mph | 9.8 sekundy |
Moment obrotowy | 410 Nm |
Emisja CO2 | 233 g/km |
Standard emisji Euro | 3 |
Kilometry na baku | 1052 km |
- 150 kW i 410 Nm
- w modelu E46 jako 330d/330Cd/330xd
- w modelu E83 jako X3 3.0d
- 160 kW i 500 Nm
- w modelu E53 jako X5 3.0d
- w modelach E60/E61 jako 530d/530xd
- w modelach E65/E66 jako 730d
- w modelu E83 jako X3 3.0d
- 200 kW i 560 Nm
- w modelach E60/E61 jako 535d
Silnik M57TÜ2D30
- 145 kW i 400 Nm
- w modelach E90/E91 jako 325d
- w modelach E60/E61 jako 525d
- 170 kW i 500/520 Nm
- w modelach E65/E66 jako 730d
- w modelach E90/E91 jako 330d/330xd
- w modelach E60/E61 jako 530d/530xd
- 173 kW i 500/520 Nm
- w modelach E60/E61 jako 530d
- w modelu E70 jako X5 xDrive30d
- w modelu E71 jako X6 xDrive30d
Silnik M57D30TÜTOP
Specyfikacja silnika E71 X6 xDrive35d
Rozmiar silnika | 2993cc |
---|---|
Liczba cylindrów | 6 |
Liczba zaworów | 24 |
Rodzaj paliwa | Diesel |
Moc | 281 bhp |
---|---|
Prędkość maksymalna | 147 mph |
0-60 mph | 6.7 sekundy |
Moment obrotowy | 580 Nm, 428 ft-lb |
Emisja CO2 | 220 g/km |
Norma emisji Euro | 4 |
- 210 kW i 580 Nm
- w modelu E60/E61 jako 535d
- w modelu E63/E64 jako 635d
- w modelu E70 jako X5 3.0sd
- w modelu E71 jako X6 xDrive35d
- w modelu E83 jako X3 3.0sd
- w modelu E90/E91/E92/E93 jako 335d