BMW R 1150 GS – dane techniczne (moc, waga, spalanie), opis
BMW R1150GS (Gelandstrasse, niem. off-road) to kolejna wersja jednego z najbardziej udanych modeli BMW. Ta masywna maszyna w stylu enduro ma swoją historię sięgającą oryginalnego R80GS z 1980 roku. Modele R80GS i R100GS korzystały ze starego silnika flat-twin, dopóki nie zostały zastąpione w 1994 roku przez Rl 100GS, całkowicie nową konstrukcję wykorzystującą nowy czterozaworowy silnik Boxer.
Spis treści
BMW R1150GS – dane techniczne
Marka Model | BMW R 1150GS |
Rok | 1999 – 2005 |
Silnik | Czterosuwowy, dwucylindrowy, przeciwsobny Boxer, 4 zawory na cylinder |
Pojemność | 1130 cc / 69 cu in |
Średnica tłoka x Skok tłoka | 101 x 70.5 mm |
System chłodzenia | Chłodzony powietrzem/olejem |
Współczynnik sprężania | 10.3:1 |
Smarowanie | Mokra miska olejowa |
System paliwowy | Wtrysk paliwa Bosch Motronic MA 2.4 |
Zapłon | Elektroniczny zapłon MA 2.2 Bosch Motronic |
Rozruch | Elektryczny |
Moc maksymalna | 62.5 kW / 85 KM @ 6750 obr./min (tylna opona 58.9 kW / 79 KM @ 6750 obr./min) |
Maksymalny moment obrotowy | 98 Nm / 10.0 kgf-m / 71 lb-ft @ 5250 obr./min |
Sprzęgło | Pojedyncza tarcza sucha, sterowana hydraulicznie |
Skrzynia biegów | 6-biegowa |
Napęd końcowy | Wał |
Przełożenia | 1. 2.375 / 2. 1.600 / 3. 1.267 / 4. 1.038 / 5. 0.900 / 6. 0.800 |
Rama | Trzyczęściowa rama kompozytowa składająca się z przedniej i tylnej sekcji, silnik nośny |
Przednie zawieszenie | Lekkie. Telelever z centralnym amortyzatorem sprężynowym, progresywna sprężyna, amortyzator gazowy dwururowy |
Skok przedniego koła | 210 mm / 8.2 cala |
Tylne zawieszenie | Patented BMW Paralever swing arm & shaft drive, single shock with variable rebound and damping adjustments |
Skok tylnego koła | 220 mm / 8.6 cala |
Przednie hamulce | 2 x 304mm tarcze, 4-tłoczkowe zaciski |
Tylne hamulce | Pojedyncza tarcza 276mm, 2-tłoczkowy zacisk |
Koła | Koła z szprychami |
Przednie koło | 2.50 x 19 |
Tylne koło | 4.00 x 17 |
Przednia opona | 110/80 R19 |
Tylna opona | 150/70 R17 |
Kąt nachylenia | 26.2° |
Wyprzedzenie | 121 mm / 4.8 in |
Wymiary | Długość 2,180 mm / 85.8 in Szerokość 980 mm / 38.6 in Wysokość 1,435 mm / 56.5 in |
Rozstaw osi | 1,501 mm / 59.1 in |
Wysokość siedzenia | 850 mm / 33.5 in |
Masa własna | 228 kg / 503 lbs |
Masa całkowita | 249 kg / 549 lbs |
Pojemność zbiornika paliwa | 22 Litry / 5.8 US gal |
Średnie zużycie paliwa | 5.7 L/100 km / 17.5 km/l / 41.2 US mpg |
Ćwierć mili | 13.3 sek / 160.8 km/h / 99.9 mph |
Maksymalna prędkość | 193.1 km/h / 120 mph |
BMW R1150 GS – Spalanie
Spalanie na 100 km | 5.73 litrów |
Minimalne spalanie | 5.03 litrów |
Średnie spalnie | 5.73 litrów |
Maksymalne spalanie | 6.6 litrów |
Opis
R1100GS wyróżniał się uderzającą stylistyką, z dużą przednią owiewką i pojemnym zbiornikiem paliwa, będąc niezwykle udaną i wydajną maszyną. Jednak w 1999 roku model GS wymagał aktualizacji. Zamontowano w nim silnik o większej pojemności 1130 cm³, sześciobiegową skrzynię biegów oraz wprowadzono jeszcze bardziej radykalną stylizację, w tym parę asymetrycznych reflektorów projektorowych i zdejmowaną szybę.
Niezwykłe połączenie dużego, ciężkiego silnika motocykla turystycznego z terenowym podwoziem GS oferuje znacznie bardziej dynamiczny pakiet, niż można by się spodziewać. Charakterystyczne dla BMW systemy zawieszenia Telelever i Paralever łączą miękkie zawieszenie o dużym skoku z pewnym stopniem kontroli, który zazwyczaj nie jest kojarzony z motocyklami terenowymi.
Mocne hamulce mogą być wyposażone w system ABS. Motocykl podczas jazdy prowadzi się niezwykle lekko i pewnie. Szeroka kierownica i dominująca pozycja jazdy umożliwiają szybkie i pewne zmiany kierunku.
Najnowszy silnik 1150 charakteryzuje się mocnym momentem obrotowym, a sześciobiegowa skrzynia biegów posiada nadbieg, który pozwala na jazdę po autostradzie przy niskich obrotach.
Miejsce dla pasażera jest obszerne i wygodne. Ponadto BMW oferuje szeroką gamę opcjonalnych akcesoriów turystycznych, w tym twarde kufry i podgrzewane manetki.
W przeciwieństwie do większości innych motocykli o dużej pojemności, BMW aktywnie wspiera użytkowanie modelu GS w terenie. Firma prowadzi szkoły szkoleniowe dla swoich klientów, aby nauczyć ich, jak radzić sobie z potężną maszyną z dala od asfaltu.
Słynny skrót „GS”: stał się już legendą w świecie motocykli
W 1980 roku BMW R 80 GS wprowadziło na rynek nowy segment turystycznych enduro o dużej pojemności, a litery G/S oznaczały GelŠnde/Stra§e, czyli po angielsku offroad/road. Teraz, prawie dwie dekady później, skrót GS stał się synonimem prawdziwej legendy w świecie motocykli. Niezależnie od tego, czy wygrywają Rajd Paryż-Dakar, czy zabierają globtroterów na spektakularne przejażdżki po całym świecie, czy to w terenie, czy po drogach utwardzonych, modele BMW GS zyskały sławę na całym świecie jako motocykle na wszelkiego rodzaju drogi i tory. Nic więc dziwnego, że całkowita produkcja modeli R 80 G/S, R 80 GS i R 100 GS wyniosła prawie 70 000 sztuk.
Model R 1100 GS z czterozaworowym boxerem najnowszej generacji, został wprowadzony na rynek w 1994 roku i odniósł równie duży sukces, szybko stając się jednym z najlepiej sprzedających się motocykli w ofercie BMW: W połowie 1999 roku produkcja przekroczyła już 45 000 sztuk, zwiększając ogólną liczbę wszystkich modeli GS do ponad 115 000.
Teraz, po sześciu latach produkcji, R 1100 GS zostaje zastąpiony przez nowy model R 1150 GS. Wyposażony w jeszcze mocniejszy silnik, nową sześciobiegową skrzynię biegów i atrakcyjny lifting, oryginalny długodystansowy enduro jest dobrze przygotowany do wejścia w nowy etap historii motocykli BMW GS.
Silnik w BMW R1150GS
Jeszcze większy moment obrotowy dla jeszcze większej mocy i siły uciągu
Sercem nowego R 1150 GS jest jeszcze mocniejsza jednostka napędowa typu flat-twin o mocy zwiększonej z dotychczasowych 59 kW do 62,5 kW, podczas gdy maksymalny moment obrotowy przy 5250 obr/min wzrósł z 97 do 98 Nm. Na więcej uwagi zasługuje fakt, że silnik oferuje jeszcze większą krzywą momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowych, maksymalny moment obrotowy stale przekracza 90 Nm w zakresie od 3000 do 6500 obr / min.
Pojemność silnika wzrosła z 1085 cm3 (o 45 cm3) do 1130 cm3. Cyfrowe zarządzanie silnikiem jest teraz kontrolowane przez Motronic MA 2.4 i, podobnie jak wszystkie nowe motocykle BMW wprowadzone na rynek po 1997 roku, ma w pełni kontrolowany katalizator. Ponadto, około 50 procent wzrostu mocy silnika przypisuje się całkowicie nowemu układowi wydechowemu i tłumikowi wykonanemu z wysokiej jakości chromowanej stali.
Skrzynia biegów
Moc jest teraz przenoszona za pomocą sprzęgła hydraulicznego osadzonego na nowej sześciobiegowej skrzyni biegów, co zapewnia jeszcze bardziej komfortową jazdę.
Nowy R 1150 GS ma również lżejszą wersję unikalnego zawieszenia BMW Telelever z przodu, a zmniejszenie mas nieresorowanych zapewnia jeszcze lepsze i płynniejsze prowadzenie.
Nowy wygląd
Nowy model R 1150 GS nie tylko zyskał na technicznych usprawnieniach, ale również przeszedł wizualny lifting. Nowa górna osłona koła została zaprojektowana tak, aby lepiej zintegrować przednią część motocykla z eleganckimi, płynnymi liniami zbiornika. Zamiast starego, prostokątnego reflektora, teraz zastosowano asymetryczne, podwójne reflektory elipsoidalne.
Przezroczysta owiewka została przeprojektowana w taki sposób, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza i jeszcze lepszą ochronę przed wiatrem oraz warunkami atmosferycznymi. Jest zamontowana bezpośrednio na pokrywie przyrządów i można ją regulować w trzech różnych pozycjach lub całkowicie zdemontować.
W modelu R 1150 GS wprowadzono nowe elementy sterujące na kierownicy, które są w pełni zintegrowane i umieszczone w najbardziej ergonomicznych pozycjach. Dzięki temu obsługa motocykla jest jeszcze bardziej intuicyjna i wygodna.
Motocykl wyposażono również w 22-litrowy zbiornik paliwa, co pozwala na dłuższe trasy bez konieczności częstego tankowania. Wysokie, komfortowe siedzenie można regulować w zależności od wzrostu kierowcy, co zapewnia wygodę podczas jazdy. Dodatkowo, R 1150 GS posiada bagażnik oraz szeroką gamę specjalnych funkcji i akcesoriów, które można dostosować do indywidualnych potrzeb użytkownika.
Dodatkowe akcesoria
Jak każde BMW, R 1150 GS oferuje szeroką gamę opcji i akcesoriów, dzięki którym życie na drodze lub poza nią jest o wiele przyjemniejsze. Ci, którzy bardzo poważnie traktują swoją przygodę z turystyką, mogą wyposażyć nowego GS-a w zamykane zintegrowane kufry BMW, a także nowo zaprojektowaną torbę na bak. Zupełnie nowa torba Twin Bag może pomieścić dodatkowe 30 litrów sprzętu, zarówno na motocyklu, jak i poza nim.
Inne opcje obejmują dwa rodzaje wyposażenia zapewniające ochronę cylindra w przypadku wywrotki, niższe siedzenie dla kierowcy (30 mm niżej), 35-litrowy kufer górny, wyjmowane torby wewnętrzne do kufra górnego i sakw oraz alarm antykradzieżowy chroniący motocykl przed ciepłokrwistymi zagrożeniami.